Kertas Konsep


            MAKLUMAT KEJOHANAN

1.         NAMA KEJOHANAN

Kejohanan Bola Tampar Majlis Sukan Sekolah Perak 2018

2.         PENGELOLAAN

            Pejabat Pendidikan Daerah Manjung

3.         TARIKH KEJOHANAN

            6 – 8 Julai, 2018 (Jumaat / Sabtu / Ahad)

4.         OBJEKTIF
           
-          Mencari bakat-bakat yang berpotensi untuk mewakili pasukan Perak
-          Mewujudkansuasanagayahidup yang sihatdalamkalanganpelajar
di negeri  Perak
-          Melahirkan para pelajar yang berkebolehan dan seimbang dalam bidang
akademik dan sukan.
-          Mewujudkan semangat disiplin, bekerjasama dan perpaduan dalam kalangan
pelajar

5.         KATEGORI DIPERTANDINGKAN

-          Bawah 12 Tahun ( Lelaki & Perempuan )
-          Bawah 18 Tahun ( Lelaki & Perempuan )

6.         GELANGGANG PERTANDINGAN

Gelanggang Bola Tampar Astaka, Sitiawan (Kategori Lelaki & Perempuan 18 tahun)
SMK. Nan Hwa, Sitiawan (Kategori Lelaki & Perempuan 12 tahun)

7.         KONTINJEN DAERAH

AHLI KONTINJEN
KATEGORI
Jumlah Pegawai/Atlet Daerah
Jumlah Pegawai/Atlet Negeri
L 12
P 12
L18
P 18
PTPS Negeri

1
1
PTPS Daerah

1 x 11 daerah
11
Pengadil


30
Pengurus Pasukan
1
1
1
1
4 x 11 daerah
44
Jurulatih
2
2
2
2
8 x 11 daerah
88
Pemain
9
9
9
9
36 x 11 daerah
396
JUM KESELURUHAN

570





8.          PENDAFTARAN

8.1   Borang Pendaftaran Pasukan hendaklah ditaip dan diisi dengan lengkap serta disahkan oleh Setiausaha MSS Daerah masing - masing.
8.2   Borang Pendaftaran Pasukan hendaklah diserahkan bersama sesalinan Sijil Lahir / Kad Pengenalan yang telah disahkan oleh Guru Besar / Pengetua sekolah pelajar berkenaan mengikut kategori masing-masing, semasa Taklimat Pengurus Pasukan pada 6 Julai, 2018.

9.                   PENGINAPAN

9.1   Semua atlet akan menginap di Asrama yang disediakan.
9.2   Semua atlet diminta membawa peralatan keperluan peribadi termasuk cadar, selimut dan sarung bantal.
9.3   Keselamatan dan kebajikan atlet di tempat penginapan adalah dibawah tanggungjawab pengurusan pasukan masing-masing.
9.4   Lapor diri untuk penginapan:

9.4.1          Tarikh   :           6 Julai, 2018 ( Jumaat )
Masa    :           3 – 5 petaang
Tempat :           Di tempat penginapan yang disediakan
9.4.2          Penginapan Pegawai sama dengan Peserta.

9.5   Tempat Penginapan

BIL
DAERAH
ATLIT
PEGAWAI
JUMLAH
ASRAMA

1

MANJUNG

36

13

49
SMK. AHMAD BOESTAMAM,
SITIAWAN

2

HULU  PERAK

36

13

49
SMK. AHMAD BOESTAMAM,
SITIAWAN

3

KERIAN

36

13

49
SMK. AHMAD BOESTAMAM,
SITIAWAN

4
LARUT MATANG & SELAMA

36

13

49

SMK. BATU SEPULUH, LEKIR

5

KINTA UTARA

36

13

49

SMK. BATU SEPULUH, LEKIR

6

KINTA SELATAN

36

13

49

SMK. BATU SEPULUH, LEKIR

7

HILIR PERAK

36

13

49

SMK. BATU SEPULUH, LEKIR

8
BATANG PADANG / MUALIM

36

13

49
SABK MAAHAD ISLAHIAH ADDINIAH, LEKIR

9

PERAK TENGAH

36

13

49
SABK MAAHAD ISLAHIAH ADDINIAH, LEKIR

10

KUALA KANGSAR

36

13

49
SABK MAAHAD ISLAHIAH ADDINIAH, LEKIR

11

BAGAN DATUK

36

13

49
SABK MAAHAD ISLAHIAH ADDINIAH, LEKIR

12

PENGADIL

-

-

30 ##
KOLEJ PERIKANAN, KG. ACHEH, SITIAWAN

                             JUMLAH

396

143

539







10.               PENGANGKUTAN DALAM

Pengangkutan dalaman tidak disediakan. Kontinjen dikehendaki menguruskan sendiri pengangkutan atlet dari tempat penginapan ke gelanggang perlawanan.



11.               MAKAN

Pakej makan, minum  adalah untuk semua kontinjen. Makanan secara bungkus akan dihantar ke vanue pertandingan

11.1            Waktu makan
Sarapan pagi               :   06.45 hingga 07.30 pagi.
Makan tengahari          :   12.00 hingga 01.30 petang.   
Makan malam              :   06.00 hingga 07.00 malam.


11.2      Jadual Makan


6. 7. 2018
7. 7. 2018
8. 7. 2018
Sarapan pagi

/
/
Makan tengahari

/
/
Makan malam
/
/


           

12.              MINUMAN PERTANDINGAN

12.1            Air minuman disediakan di setiap gelanggang untuk setiap perlawanan.
12.2            Pegawai pertandingan disediakan air botol (drinking water)


1.             MESYUARAT/TAKLIMAT PENGURUS PASUKAN

13.1            Tarikh               :           6 Julai, 2018  (Jumaat)
Masa                :           Jam 3.00 petang
 Tempat             :           Vanue pertandingan


14.              MESYUARAT JAWATANKUASA TEKNIKAL / PENGADIL

10.1            Tarikh               :           6 Julai, 2018 ( Jumaat)
Masa                :           Jam 3.00 petang
 Tempat             :           Vanue pertandingan


15.              MAJLIS PERASMIAN PENUTUP

15.1            Perasmi            :           Pegawai Pendidikan Daerah Manjung
                  Tarikh               :           8 Julai, 2018
                  Masa                :           2.00 petang
                  Tempat             :           Dewan SMK. Nan Hwa, Sitiawan







16.             HAL-HAL LAIN

                  16.1     Semua pasukan adalah bertanggungjawab atas kelematan, disiplin, peralatan
                              dan keperluan peribadi setiap atlet dan pegaai pasukan masing-masing.
                  16.2     Jika berlaku sebarang kecemasan semasa kejohanan, pihak pengurusan                                            pasukan diminta membawa terus kes berkenaan ke Hospital Seri Manjung.
                  16.3     Senarai pegawai dan nombor telefon berkaitan pertandingan:
·         Pejabat Pendidikan Daerah Manjung                                     05 - 6911763
·         En. Zubairi bin Hares  (Pen.PPD HEM)                                 019-5641097
·         En. Abd Aziz bin Mohamad Sarip (Penyelia Kanan Sukan)  019-4725200
·         En. MuhamadSabrizalbin Sabri  ( Penyelia Sukan )              012-4878191


BIDANG TUGAS JAWATANKUASA PENGELOLA

1.         PENDAFTARAN PASUKAN

1.1               Bentuk Jawatankuasa Kecil.
1.2               Menguruskan segala ehwal perhubungan.
1.3               Menyempurnakan segala urusan mesyuarat, perbincangan atau mana-mana perkara berkaitan.
1.4               Membuat penyelarasan untuk tugas pengelolaan melalui mesyuarat dan perhubungan.
1.5               Menerima dan menyemak pendaftaran setiap pasukan.
1.6               Melaksanakan tugasan yang dicadangkan dan diluluskan oleh Jawatankuasa Pengelola.
1.7               Pengurusan serta kordinasi dan penyampaian laporan kepada Jawatankuasa Pengelola.
1.8               Memanggil mesyuarat jawatankuasa tertentu jika perlu.
1.9               Sentiasa bekerjasama dengan jawatankuasa kecil yang lain.

2.         JAWATANKUASA PENGINAPAN DI ASRAMA
            2.1        Bentuk Jawatankuasa Kecil.
2.2        Menyediakan senarai inventori tempat/bilik penginapan.
2.3        Membuat pengagihan tempat/bilik penginapan.
2.4        Mendaftar peserta untuk penginapan pada  mulai jam  3.00 petang.
2.5        Menyediakan pelan asrama/melabel bilik/dorm mengikut kontinjen/kategori umur.
2.6        Menyediakan peraturan penginapan.
2.7       Menyelia penggunaan dan kebersihan tempat penginapan.
2.8        Menyelesaikan sebarang masalah berhubung dengan penginapan.
           2.9         Sentiasa bekerjasama dengan jawatankuasa kecil yang lain.
2.10      Mendapatkan pembekal makanan dan menu (Cara sajian/menu/karung sampah)
            2.11      Menyediakan jadual dan sistem sajian makanan.
            2.12      Menyelesaikan sebarang masalah yang timbul berhubung dengan makan (jika ada)
            2.13      Sentiasa bekerjasama dengan jawatankuasa kecil yang lain.


3.         JAWATANKUASA PERSIAPAN DAN PENYELARASAN GELANGGANG PERTANDINGAN

            3.1        Bentuk Jawatankuasa Kecil.
            3.2        Pastikan gelanggang/ ikut spesifikasi dan menyediakan keperluan-keperluan                                                       gelanggang
            3.3        Menamakan gelanggang ‘A’, ‘B’, ‘C’ dan ‘D’
            3.4        Pastikan keadaan gelanggang sempurna/bersih dan selamat sepanjang hari
pertandingan.
            3.5        Memastikan padang dibersihkan selepas tamat acara sebelah tengahari dan petang.
3.6        Menyediakan khemah teknikal dan kepegawaian
3.7        Melantik Penyelaras Gelanggang
3.8        Menyampaikan maklumat kepada pasukan.
3.9        Sentiasa bekerjasama dengan Jawatankuasa Kecil yang lain.

4.         JAWATANKUASA MINUMAN PERTANDINGAN

4.1      Bentuk Jawatankuasa Kecil.
4.2      Mendapatkan pembekal air batu.
4.3      Menyediakan minuman untuk pegawai kejohanan (botol:drinking water) dan
                      pemain (drinking water)
4.4      Menyediakan peralatan (plastik sampah)
4.5      Menguruskan pembekalan minuman.
4.6      Mendapatkan kemudahan/peralatan/tempat menyimpan/penyediaan minuman.
4.7      Menyelaras pengedaran minuman dengan pihak pengurusan kejohanan.
4.8      Menyediakan sistem kawalan kebersihan akibat dari pembekalan minuman (botol
                         plastik/cawan kertas yang telah digunakan)
5.         JAWATANKUASA  BUKU PROGRAM/PAMPLET

5.1      Bentuk Jawatankuasa Kecil.
5.2      Mendapatkan maklumat untuk buku progran
5.3       Menentukan isi kandungan  pamplet:
5.3.1     Jawatankuasa Induk
5.3.2     Jawatankuasa Pengelola          
5.3.3     Jadual Pertandingan
5.3.4     Senarai Pegawai Kejohanan.
5.3.5.    Maklumat Kejohanan.
5.4        Sentiasa bekerjasama dengan jawatankuasa kecil yang lain.

6.         JAWATANKUASA SIJIL/HADIAH & CENDERAMATA

6.1      Bentuk Jawatankuasa Kecil.
6.2      Dapatkan sijil MSSPk dan ‘wording’ dari urusetia sebelum  kejohanan.
            - lengkapkan sijil dan serahkan kepada urusetia untuk ditandatangani Pengarah.
6.3      Dapatkan senarai nama (borang pendaftaran pasukan) dari urusetia.
6.4      Serahkan semula sijil yang telah siap dicetak dan ditandatangani oleh Pengarah kepada
urusetia untuk diagihkan kepada penerima pada hari kejohanan dan semasa majlis penyampaian hadiah.
            6.5        Menyediakan cenderamata untuk perasmi

7.         JAWATANKUASA STATISTIK DAN KEPUTUSAN PERTANDINGAN

7.1        Bentuk Jawatankuasa Kecil.
7.2        Menyediakan peralatan-peralatan yang diperlukan
 (komputer dan pencetakan adalah wajib)
7.3        Mendapatkan jadual pertandingan daripada JK Teknik dan Pertandingan.
            Membuat catatan keputusan perlawanan.
7.4        Melantik pengacara untuk mengumumkan keputusan pertandingan (semasa)
7.5        Menyediakan sistem dan mengendalikan catatan keputusan rasmi dan menyimpan rekod.
7.6        Memproses kutipan mata untuk hebahan dan terbitan.
7.7        Mengemukakan keputusan rasmi/data kepada pasukan-pasukan dan urusetia.
7.8        Bekerjasama dengan Jawatankuasa Teknik dan Pertandingan bagi mendapatkan
keputusan pertandingan selepas sahaja tamat setiap perlawanan.
7.9      Menyusun dan menerbitkan Buku Keputusan Rasmi Kejohanan untuk edaran ke
semua daerah dan kontinjen, dan satu salinan untuk:
7.9.1     Unit Sukan JPN (Seminggu selepas kejohanan)
7.9.2     Setiausaha Agung MSSPk (Seminggu selepas kejohanan)
7.9.3     PPD/MSSD (Seminggu selepas kejohanan)
7.9.4     PTPS Negeri (Sebaik tamat kejohanan)
7.9.5     PTPS Daerah (Sebaik tamat kejohanan)
7.10     Sentiasa bekerjasama dengan jawatankuasa kecil yang lain.

8.         JAWATANKUASA MAJLIS PERASMIAN PENUTUP DAN PENYAMPAIAN HADIAH

8.1        Bentuk Jawatankuasa Kecil.
8.2        Melaksanakan Majlis Penutup dan Penyampaian Hadiah
8.3        Membacakan doa semasa majlis
8.4        Menyediakan aturcara majlis dan mengenalpasti tetamu yang hadir
8.5        Menyediakan skrip lengkap tentang keseluruhan perjalanan majlis
8.6        Menyediakan CD untuk lagu ‘’Negaraku”




9.         JAWATANKUASA PERTOLONGAN CEMAS  DAN PERUBATAN

9.1         Bentuk Jawatankuasa Kecil.
9.2         Menyediakan kelengkapan dan peralatan pertolongan cemas.
9.3               Menyediakan pasukan petugas pertolongan cemas.
9.4         Mengatur jadual bertugas pasukan pertolongan cemas di setiap gelanggang
perlawanan.
9.5         Memberi khidmat pertolongan cemas semasa kejohanan dan mencadangkan
rawatan lanjut jika diperlukan.
9.6         Bekerjasama dengan pihak pengurusan perlawanan di gelanggang pertandingan.
9.7         Sentiasa bekerjasama dengan jawatankuasa kecil yang lain.

10.        JAWATANKUASA SIARAYA PUBLISITI

10.1      Bentuk Jawatankuasa Kecil.
10.2      Tentukan ‘wording’ untuk “banner/backdrop”.
10.3      Tempahan kain rentang/tempat untuk digantung/mohon pengecualian bayaran dari MPTI.
10.4      Pengiklanan melalui media masa (radio/akhbar) jika mampu.
10.5      Sentiasa bekerjasama dengan jawatankuasa kecil yang lain.
10.6      Menghubungi pemberita akhbar untuk hebahan dan publisiti.

11.        JAWATANKUASA TEKNIK DAN PERTANDINGAN, KEPEGAWAIAN DAN PEMILIHAN

11.1      Bentuk Jawatankuasa Kecil.
11.2      Menyediakan senarai lengkap peralatan pertandingan yang diperlukan.
11.3      Membuat tempahan gelanggang dan melantik Pembantu Teknikal (pelajar) di setiap
            gelanggang.
11.4      Menyediakan arena pertandingan sebelum kejohanan bermula dan memastikan ia menepati spesifikasi.
11.5      Mendapatkan dan mengesahkan peralatan pertandingan selaras dengan peraturan pertandingan dari PTPS Negeri/Daerah.
11.6      Melantik jawatankuasa pemilihan pemain.
11.7      Menyediakan garis panduan tugas pasukan pembantu teknik.
11.8      Memanggil dan mengendalikan taklimat tugas pembantu teknik.
11.9      Menguruskan kebajikan pegawai-pegawai kejohanan.
11.10    Menyediakan borang-borang teknikal kepengadilan.
11.11    Menyediakan borang-borang keputusan perlawanan.
11.12    Menyediakan Peraturan Pertandingan.
11.13    Menyediakan Jadual Perlawanan Kejohanan.
11.14    Menyediakan Borang Pendaftaran Pemain/Borang Masuk Penyertaan.
11.15    Menyampaikan maklumat pertandingan kepada pasukan-pasukan yang bertanding.
11.16        Sentiasa bekerjasama dengan jawatankuasa kecil yang lain.

12.        JAWATANKUASA PERSIAPAN TEMPAT MAJLIS
PERASMIAN PENUTUP DAN PENYAMPAIAN HADIAH
           
            12.1      Bentuk Jawatankuasa Kecil
            12.2      Menyediakan kerusi yang bersesuaian di atas pentas dan dewan.
            12.3      Menyediakan “back-drop” dan hiasan pentas.
            12.4      Menentukan dan menyusun atur  kedudukan kontinjen
            12.5      Memastikan kelancaran Majlis Penyampaian hadiah       
12.6      Sentiasa bekerjasama dengan jawatankuasa kecil yang lain.
12.7      Menyediakan peralatan siaraya dan rakaman/fotografi semasa majlis penutup dan semasa kejohanan.     

            12.8      Memastikan peralatan siaraya sentiasa berfungsi dengan baik.